donderdag 13 april 2023

HUMOR KAN ECHT NIET MEER IN HET MILLENNIUM

 


Wij waren bij de eeuwwisseling zo bang dat de computers het niet zouden begrijpen. De overgang van 1999 naar 2000. De rampscenario’s lagen al klaar. De klok sloeg 12 en er gebeurde niets.

Dankzij YouTube kijk ik veel naar de humor van de vorige eeuw. Falwty Towers, Frasier, Only Fools and Horses, alles van Van Kooten en De Bie en Jiskefet.

En bij alles wat ik zie denk ik: ‘Dat kan niet meer.’ Het is allemaal geniaal, fantastisch en geestig maar in de 21e eeuw zijn we vergeten de humor mee te nemen.

Het nieuwe Stalinisme regeert. Overal zijn actiegroepen voor die zichzelf bloedserieus nemen. Het begon eigenlijk met 9/11.  Dat zette de toon voor deze eeuw. Men was opeens als de dood om geen respect te tonen voor elke willekeurige, krankzinnige opvatting die voor geloof moest doorgaan, want je was en bent je leven niet zeker.




En nu in 2023 weet een hele generatie niet meer wat spot is of persiflage. Het is dat we Hans Teeuwen hebben maar verder? Alleen maar boze activisten. Er is geen bal meer aan. 

Ondertussen zit ik te genieten van de vlijmscherpe humor van de vorige eeuw. Wat een creativiteit, wat een heerlijk taalgebruik, wat een originele vondsten en wat een fantastische acteurs.

Maar het kan echt niet meer. Ja, ondergronds, in een schuiltheater. Bovengronds moeten we ons aan de partij lijn houden. Maar als het donker wordt, doe ik de gordijnen dicht en kijk ik onder de dekens naar verboden humor. 

De pandemie heeft er nog een schepje bovenop gegooid. Ik ken een aantal intelligente mensen die ineens volgelingen zijn geworden van een sekte. De vaccin sekte, de klimaat sekte.

Waar een sekte neerstrijkt, sterft de onbezorgde lach.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

HUMOR KAN ECHT NIET MEER IN HET MILLENNIUM

  Wij waren bij de eeuwwisseling zo bang dat de computers het niet zouden begrijpen. De overgang van 1999 naar 2000. De rampscenario’s lage...